Modes nami

 Chanel toreiz un mūsdienās

Gabrielle Bonheur Chanel vai plašāk pazīstama kā Koko Šanele (19.08.1883–10.01.1971) piedzima Francijā, Saumurā. Kad Koko bija tikai 6gadi, no tuberkulozes aizsaulē aizgāja viņas māte, atstājot tēvu vienu pašu ar 5 bērniem. 17 gadu vecumā viņa iestājās klosterī, kur iemācījās šūt un sāka veidot pati savu apģērbu.
22 gadu vecumā viņa pameta klosteri un sāka strādāt par oficianti un bāra dziedātāju Parīzē, kur ieguva savu skatuves vārdu "Coco". 1908. gadā jaunā sieviete uzsāka savu karjeru kā cepuru dizainere, un, izmantojot savu pazīšanos ar militāro virsnieku un angļu uzņēmēju, kā arī balstoties uz viņu ienākumiem, 1910. gadā Koko atvēra savu pirmo galantērijas veikalu. Abi vīrieši palīdzēja viņai atrast klientes savu aprindu sabiedrībā un Koko vienkārši veidotās cepures sāka gūt popularitāti. 




Ar laiku viņas veikaliņš paplašinājās un Coco nevien tikai modelēja cepures, bet nu jau arī tērpus. Viņa radījā tērpus laikmetīgai sievietei, kas sporto, smēķē un vada auto. Koko kļuva slavena tieši ar to, ka mainīja sieviešu ģērbšanās paradumus - īsi svārki, atklāta smēķēšana un kosmētikas lietošana, džezs... Tolaiku "neaizstājamo" korseti viņa aizstāja ar vienkāršu un ērtu eleganci. Šanele atļāvās miksēt dārgakmeņus ar bižutēriju. Un pati viņa mēdza ģērbties biksēs, atgādinot pēc izskata jaunu puisi.


"Meitenē ir jābūt divām lietām: vienkāršībai un elegancei." Coco Chanel


Šanele ne vien radīja mazo, melno vakarkleitu un savus labākos aksesuārus - sarkanas lūpas, zeltainu iedegumu, sportisku matu sakārtojumu (tā saukto bobu (sk.att.))  un satriecošus juvelierizstrādājumus -,bet arī pārveidoja siviešu somiņas.
"Es noguru no somiņu staipīšanas rokās un to nozaudēšanas, tāpēc pievienoju tai šauru siksninu, lai to varētu izmantot kā plecu somiņu." Coco Chanel

Šanele savu somiņu formas iegūšanai izmantoja faktūru un rakstu no jakām, kādas puiši nēsāja sacensību trasē. Izmantojot redzamos dūrienus viņa nostepeja somiņas rombveida jeb skujiņas rakstā, pielietojot savu logo "CC" kā aizdari. 1955. gadā bija dzimusi somiņai "2.55" kur rokturu vietā bija vītņotas ķēdes siksniņas. Saglabājot tās vēsturisko auru, pasaulslavenā somiņa arī šodien ieņem vadošo pozīciju modes industrijā.




1922. gadā Koko iepazīstināja sabiedrību ar savām jaunajām un pasaulē pirmajām sintētiskajām smaržām "Chanel No. 5", kuras kļuva ļoti populāras un ir tādas palikušas vēl līdz pat mūsdienām. Kāpēc tieši Nr.5? Iemesls ir tikai viens - tas bija Koko laimīgais skaitlis.


 "Sievietēm jāģērbjas sieviešu dēļ nevis vīriešu." Coco Chanel

Koko Šanele savas karjeras laikā nevienieviesa īso, melno vakarkleitiņu un stepēto sominu, bet arī zempapēžu laiviņas un savu eleganto Chanel žaketi.



1971. gadā nomira pasaules slavu un atzinību guvusī franču dizainere Koko Šanele. Viņa strādāj un vadīja savu modesnamu līdz pat pēdējajai savas dzīves dienai. Viņa nomira 87 gadu vecumā.
Kad Chanel bija pavisam piemirsts modes pasaulē un par to atgādināja tikai smaržas "Chanel No. 5", 1983. gadā modes nama vadību pārņēma vācu dizaineris un fotogrāfs Karls Lāgerfelds (Karl Lagerfeld) un kā galvenais dizaineris tur strādā jau vairāk nekā 28 gadus. Tāpat kā Chanel, viņš vada arī itāļu modes namu Fendi un savu modes līniju.



Lāgerfelds iepludināja jaunu dzīvību Chanel veikalos. Un tādu fantastisku talantu kā Koko Šanele un Karla Lāgerfelda apvienošana kļuva par sensāciju jau no pirmās kolekcijas. Jaunais Chanel dizaineris, ievērojot un saglabājot Chanel kopējās klasiskās iezīmes, piedeva tām spīdumu un svaigumu un atdzīvināja piemirsto modes namu.

























Nepārspējami sievišķīgais Dior modes nams



Kristiāns Diors (21.01.1905-23.10.1957) piedzima Francijā, Granvilā. Viņa vecāki cerēja, ka dēls kļūs par vienījamu diplomātu, taču pats Kristiāns Diors (Christian Dior) savu māksliniecisko dotību vadīts vēlējās iekļūt modes pasaulē. Savas pirmās skices jaunais dizaineris pārdeva par 10 centiem katru un sliktā finansiālā stāvokļa dēļ ceļš uz sava sapņa realizēšanu nelikās nekas spīdošs. Taču ar patiesu talantu un nerimstamu vēlmi pierādīt sevi, Diors nepalika nepamanīts un pēc armijas pamešanas sāka kopā strādāt ar Pjēru Balmainu (Pierre Balmain)un vēlāk arī ar franču dizaineri Ninu Ričī (Nina Ricci).
1946. gadā Diors pats atvēra savu modes namu un jau pēc pāris mēnešiem prezentēja savu pirmo kolekciju, ko arī šodien mūsdienās pazīstam kā "New Look".



Diors savas kleitas veidoja maksimāli sievišķīgas, lai izceltu katru sievietes ķermeņa skaistāko daļu, kas tolaik pēckara periodā bija kaut kas diametrāli pretējs uniformu tipa apģērbam. Un "New Look" kļuva par sensāciju un to vislabāk raksturoja maigie plecu piegriezumi, korsetēs iežmiegtie sieviešu vidukļi, kuplie svārki, kas bija pretēji kara laika svārku limitam. Ziedi tika drukāti netikai audumu musturos, bet tos varēja sazīmēt pat svārku formās. Un, protams, bantes - viena no galvenajām jaunās kolekcijas rozīnītēm.
Pie Dior mācījies franču modes dizaineri Yves Saint Laurent un Pierre Cardin. Kristiāns Diors ieviesa melnbalto pīļpēdiņas rakstu.

Pēc Kristiāna Diora nāves 1957. gadā, Dior modes nama popularitāte sāka lēnām kristies, jo neviens no tolaik vadošajiem dizaineriem nespēja turpināt iesāktās vadlīnijas. Tikai 1996. gadā ar britu dizainera Džona Galliano (John Galliano) kļūšanu par augstās modes nama galveno dizaineri, Dior piedzīvoja atdzimšanu.





Galliano dzimis Londonā, taču māte nāk no Spānijas. Dizaineris apģērbos apvieno rokoko ar roku. Viņa mode ir it kā "trokšņaina", jo tas ir jautrs un traks. Tieši viņs bija pirmais, kas izdomāja avīzes apdruku likt uz auduma.







Diorā Galliano strādāja līdz šī gada pavasarim, līdz ar nepatīkamu skandālu sakarā ar rasismu tika atlaists. Šī gada pavasara-vasaras modes skate, kura noritēja bez paša dizainera piedalīšanās tika medijos nosaukta par Dior bērēm. Taču atskatoties uz Galliano paveikto var tikai cieņā noliekt galvu viņa priekšā, jo nezaudējot Dior galvenās vērtības, viņš bija atguvis modes nama slavu un pacēlis Dior vārdu vēl nebijušos augstumos.